Digitale inclusie en AI - Peer-learning activiteit
Deadline: 19-01-2025
Ben jij een jeugdwerker die jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie ondersteunt? Heb je er al eens aan gedacht wat AI (Artificiële Intelligentie) kan betekenen voor jouw werk en jouw jongeren? Kom naar deze peer-learning activity en scherp je skills aan.
De snelle ontwikkeling van opkomende technologieën zoals AI biedt kansen en uitdagingen voor inclusie van jongeren. Hoewel technologie bestaande ongelijkheden kan bestendigen, heeft het ook een enorm potentieel om leerervaringen aan te passen aan individuele noden. Al is het niet evident om die kennis te hebben en toe te passen.
Deze peer-learning activiteit is de eerste in een reeks activiteiten georganiseerd onder het strategisch partnerschap Digitaal jeugdwerk. Dit project richt zich op gelijke toegang tot digitale technologie en het stimuleren van inclusieve omgevingen voor alle jongeren.
Wat mag je verwachten?
- Verken AI in een educatieve setting
- Ontdek bestaande AI-tools in het kader van inclusie
- Leer andere organisaties in Europa kennen die werken rond dezelfde thema's en wissel uit met hen
- Misschien zit er wel een interessante samenwerking in je net opgebouwd netwerk?
- Ga in gesprek met AI-onderzoekers en mensen die er dagelijks mee werken in de praktijk, die sleutelconcepten zullen introduceren en best practices zullen delen
Belangrijk: als je geselecteerd bent, word je verwacht op een online inwerkmeeting op 16 april om 10.00 uur. Hou hiermee rekening wanneer je je inschrijft.
Voor wie?
Je bent heel welkom als je ervaring of expertise hebt of heel graag wil bijleren rond het hoofdthema van de activiteit: 'Digitale inclusie en AI', in het kader van de EU-jeugdprogramma's Erasmus+ Jeugd en het European Solidarity Corps. Idealiter ben je een jeugdwerker die ...
- goede praktijken met AI kan tonen
- geïnteresseerd is in netwerken en projecten willen opzetten
- inspiratie wil opdoen
- werkt met jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie
Je hoeft zeker niet alle 'vinkjes' af te vinken.
Als je jezelf identificeert als persoon die ervaring heeft met inclusie en met drempels overwinnen, ben je zéker welkom. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je te maken hebt gehad met sociale, economische of geografische barrières, dat je een alleenstaande ouder bent met een minderheidsachtergrond, dat je een jongere bent die in een geïsoleerd gebied op het platteland woont, of dat je een transpersoon bent die een overgang doormaakt zonder emotionele steun. Deze activiteit is niet mogelijk zonder jou in de zaal.