Vorming en opleiding van jeugdwerkers
De voorbije jaren is in Europa heel wat gebeurd in het jeugdwerk rond de opleiding en vorming van jeugdwerkers. Daarom slaan een aantal Nationale Agentschappen voor Erasmus+ Jeugd, waaronder JINT, de handen ineen door een strategisch partnerschap op te zetten.
Het partnerschap
Dit strategisch partnerschap luistert naar de werknaam “SNAC EaT” ofwel "Strategic Partnership of National Agencies on the Education and Training of Youthworkers". Het wordt gecoördineerd door het Nationaal Agentschap van Duitsland. Behalve JINT voor Vlaanderen/Brussel zijn ook Estland, Italië, Ierland, Hongarije en Letland en het SALTO Training & Cooperation Resource Centre partner.
In Vlaanderen zijn verschillende stakeholders betrokken, waaronder De Ambrassade, Formaat, JES en een aantal hoger onderwijsinstellingen. Dit onder de noemer van het Kernkabinet Jeugd, een spontaan samenwerkingsinitiatief van lectoren, onderzoekers, jeugdwerkkoepels en jeugdwerkers uit Vlaanderen dat focust op opleiding en vorming van jeugdwerkers. Naast het in kaart brengen van het bestaande aanbod wil dit collectief samenwerking stimuleren om de impact op het Vlaamse jeugdwerk te vergroten.
Doelstellingen
Dit partnerschap heeft als hoofddoel om via Europese samenwerking en kennisuitwisseling de opleiding en vorming van jeugdwerkers te versterken.
Speerpunt 1: Brug bouwen tussen formele en non-formele educatie
Het partnerschap focust op de samenwerking en dialoog tussen:
- non-formele educatie: opleidingen en vormingen vanuit de jeugdsector, zoals kadervorming en basisopleiding voor (startende) jeugdwerkers
- en formele educatie van jeugdwerkers: opleidingen binnen het hoger onderwijs waar ‘jeugdwerk’ een plaats krijgt
In de praktijk is de kloof tussen beide vormen van opleiding vaak groot, hoewel ze hetzelfde doel nastreven: jeugdwerkers de competenties aanreiken om kwaliteitsvol jeugdwerk te realiseren.
Speerpunt 2: Europese dimensie versterken in de opleiding van jeugdwerkers
Het partnerschap wil ervoor zorgen dat:
- Jeugdwerkers de Europese context en subsidiemogelijkheden (zoals de Europese Jeugdprogramma’s) kennen
- Opleidingen verrijkt worden met Europese tools en competentiekaders
- Jeugdwerkers inzicht krijgen in hoe jeugdwerk en jeugdbeleid in andere landen vorm krijgen
- Jeugdwerkers uit Vlaanderen de kans krijgen om te groeien via een Europees vormingsaanbod
Geschiedenis van het partnerschap
Het eerste partnerschap liep van 2021 tot eind 2024. In de beginfase werd een internationale analyse uitgevoerd van de opleiding en vorming van jeugdwerkers. Daarna volgden een conferentie in Estland (Becoming a Youth Worker), uitwisselingsactiviteiten voor docenten en trainers, en een tweede editie van Cross the Line. Het eerste deel van dit partnerschap werd afgerond met het Europees slotevenement AGORA in Letland.
Bekijk het filmpje:
Het tweede deel van dit partnerschap richtte zich op vijf thema’s die zowel in de non-formele als formele opleiding van jeugdwerkers centraal staan. Voor elk thema werd een studyLAB ontwikkeld waarin we verdiepend werken rond professionele identiteit, reflectieve praktijken, Europese dimensie, erkenning en validatie, en de politieke dimensie.
Meer weten
Over het strategisch partnerschap en de activiteiten
- Rapport van het Europese seminarie "Becoming a Youth Worker"
- Getuigenis van Jasmien (De Ambrassade) over haar deelname aan het Europese "Becoming a Youth Worker"
Achtergrondinformatie
- Europese Trainingsstrategie (ETS) voor jeugdwerk: een strategisch referentiekader voor de ontwikkeling van opleidingen en vorming voor jeugdwerkers in Europa
- ETS Competentiemodel voor jeugdwerkers die internationaal werken: een model dat weergeeft welke competenties je nodig hebt in internationaal jeugdwerk. YOCOMO is een project dat vormingsactiviteiten aanbiedt waarin met dit competentiemodel aan de slag wordt gegaan
- ETS Competentiemodel voor trainers: een model dat de competenties oplijst die je nodig hebt om vorming te geven aan jeugdwerkers
- FOCUS learning: een website met handig materiaal (posters, kaartensets, podcasts …) dat kan ingezet worden in de vorming en opleiding van jeugdwerkers